tirsdag 24. august 2010

Asia House, Universitetsgata, Sentrum (stengt)


Asia House er en nyåpnet restaurant i universitetsgata. Lokalet var flott, og førsteintrykket mitt var "moderne, asiatisk, flott restaurant". Jeg var litt skeptisk til å gå inn, siden jeg kom rett fra jobb og ikke akkurat hadde pynta meg og dessuten var det ingen andre der enn en ansatt som snakka i telefonen. Men han vinka meg inn med et bredt smil, så jeg tok sjansen. En søt dame kom med menyen, som var vellfyllt og interressant, og dette er den andre restauranten jeg har vært på som har inkludert sashimi i de faste sushimenyene! Jeg bestilte "stor mix", som var 12 sashimibiter, 6 ngiribiter og 6 tempura futo maki. Og det eneste som ikke bærer tydelig preg av restaurant her er utrolig nok prisene!

Det tok lengre tid enn forventet for dem å lage mat til sin eneste gjest, men jeg ble ikke skuffa. Maten var enkelt, men elegant anrettet og ble servert på en særdeles tilfredstillende korrekt måte. Smaken var det førsteklasses, fisken var smaksrik, fersk og saftig. Og Tempura makien var laget med asparges og rogn i tillegg til de vanlige ingrediensene! Forfriskende kreativt! Bitene var store, men passe, bortsett fra tempura makien, som måtte ha en ekstra dytt inn i munnen og tygges på en lite elegant måte, men jeg klager ikke siden det betyr mer god smak for pengene :) Det eneste jeg savna var ris til sashimien.

Høydepunktet på mitt måltid kom faktisk mens jeg ventet på regningen: mannen kom med en liten skål med det jeg først antok var et mintdrops, som han helte noe jeg et øyeblikk trodde var sprit på, men neida: det var en liten våtserviett av typen som "vokser i vann"! Kjempefestlig.

Dette var en opplevelse som ga mersmak og jeg vil virkelig anbefale denne plassen til de som ønsker en restaurantopplevelse til lave priser.

Jeg skal imidlertid gå tilbake og se om service og smak er like bra når det er flere mennesker der og de i tillegg må ta seg av take away-bestillinger. Har alltid ment at take away ikke passer helt i en slik setting, men det fungerer sikkert bra.

Pris: Billig! Sjokkerende billig ift. inntrykket faktisk
Smak: 5/6.
Service: 4/6. Er spent på om det er like bra med flere folk
Atmosfære: Virkelig flott og samtidig koselig.

Jeg håper Asia House vil gjøre det bra!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar